I den samme artikkelen som jeg nevnte i det foregående innlegget (fra Spesialpedagogikk nr. 07, 2008) presenterer Rolf B. Fasting et feltmessig studie av det IKT-baserte støtte- og læringsprogrammet MultiFunk. Studiet ble foretatt på 5. 6. Og 7. Klassetrinn blant elever med lese- og skrivevansker. Noen av disse elevenes normallesende medelever ble tatt med i forsøket som en referansegruppe.
MultiFunk er et program der intensjonen er å gi eleven tilpasset hjelp og læringsstøtte ut fra individuelle valg og preferanser. En presentasjon av MultiFunk kan du finne her.
Analyser av målinger gjort rett etter utprøvningsperioden viste at elevene som benyttet MultiFunk hadde en signifikant større økning av sine leseferdigheter enn kontrollgruppen. Målinger 11 uker etter utprøvningsperioden viste at elevene som hadde benyttet MultiFunk hadde en signifikant større økning på alle de inkluderte variablene. Området som syntes å ha forbedret seg mest var elevenes ferdigheter ved setningslesing. Elevene som var med i utprøvingen rapporterte også at MultiFunk hadde vært svært lett å lære og svært lett å bruke. Elevene var også svært positive til egen utvikling ved bruk av MultiFunk.
Jeg har ikke selv sett programmet MultiFunk i bruk, men ut fra resultatene i denne forskningsartikkelen hadde det vært spennende å få erfaring med dette programmet.
Rekreasjon i naturen
for 14 år siden
2 kommentarer:
Interessant studie. Så spørs det om lærere/spesialpedagoger har kompetanse til å vurdere når og hvordan bruk av programmet kan bidra til å forbedre leseferdigheten hos lesesvake.
Jeg er enig i at det kan være vanskelig å vurdere når og hvor man eventuelt skal benytte dette programmet på en hensiktsmessig måte. Slik vil det nok være med mange IKT-baserte hjelpemidler.
Kanskje spesielt for lærere og spesialpedagoger som ikke har så veldig stor IKT kompetanse...
Legg inn en kommentar