I Spesialpedagogikk nr. 7, 2008 fant jeg en forskningsartikkel skrevet av Rolf B. Fasting som het IKT-basert læringsstøtte for elever med lese- og skrivevansker.
Tidlig i artikkelen nevnes det som et paradoks at elever med lese- og skrivevasker ofte får mulighet for å bruke datamaskin, men at de som lesesvake kanskje ikke får til å utnytte dette på best mulig måte siden de fleste IKT-baserte læringsprogrammer forutsetter gode lese- og skriveferdigheter. Man kan stille seg spørsmålet om lese- og skrivesvake elever bare blir utsatt for en ny læringsarena som de ikke mestrer. Fasting mener at lærere, elever og foreldre ikke må ha urealistiske forventinger og se på bruk av datamaskinen som ”løsningen” på et problem med lesing og skriving, uten at det foreligger en plan for hvordan teknologien skal benyttes.
Dette er litt av den erfaringen jeg sitter igjen med fra egen praksis også. Mange lærere tror at alt skal bli så mye bedre og lettere både for lærer og elev bare eleven får tildelt egen datamaskin. Men dersom hverken lærer eller spesialpedagog vet hvordan man på en hensiktsmessig måte kan ta i bruk dette verktøyet, blir det da ikke som Fasting sier kun en ny arena som eleven føler at han mislykkes på?
Rekreasjon i naturen
for 14 år siden
4 kommentarer:
Fornuftige "påminnelser", både fra deg og Fasting.
Akkurat det har jeg også erfart. At elever som sliter bare får enda en ting de ikke mestrer, eller liksom skal mestre på egenhånd sånn helt...
Det er helt klart at elever som får utdelt datamaskin som verktøy også må muligheten til å bli dyktig med verktøyet sitt, akkurat som en som sitter i rullestol er god å manøvrere den, eller jeg som bruker linser har kompetanse om stell og bruk av de.
Hei.
Dette har jeg også erfaring med fra egen praksis. Eleven blir utrustet med egen pc og det forventes at alt skal bli "bra". Men så bli vedkomne bare sittende der, med pcen foran seg uten noen form for hjelp, fordi læreren ikke har kompetanse til å hjelpe eleven. Dette gir hvertfall meg mer motivasjon til å lære meg IKT fordi denne eleven trenger en lærer med IKT-kompetanse.
Takk for fine kommentarer fra dere alle sammen.
Det er litt synd at vi sitter igjen med litt av den samme erfaringa - For jeg ser jo virkelig hvordan bruk av egen pc kan være til stor hjelp for mange elever med ulike vansker. For min egen del gir dette meg motivasjon til å selv takle denne problemstillinga på en annen måte i min egen lærergjerning. Og gjennom å ta dette IKT faget håper jeg å være litt bedre rustet når jeg står midt oppi en slik situasjon i framtiden! :)
Legg inn en kommentar